ANALISIS MATERI TATA BAHASA PADA BUKU SEKOLAH ELEKTRONIK (BSE) JENJANG SEKOLAH MENENGAH PERTAMA

Alyvia Ananda, Dinas Pendidikan Pemuda dan Olahraga Kab. Sumbawa Barat, Indonesia

Abstract


Penelitian ini bertujuan untuk mengungkapkan model penyampaian materi tata bahasa, cakupan materi tata bahasa, dan kesesuaian materi tata bahasa dengan Kurikulum 2006 (KTSP) pada BSE bahasa Indonesia jenjang sekolah menengah pertama (SMP).Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif. Sumber data dalam penelitian ini adalah buku sekolah elektronik mata pelajaran bahasa Indonesia. Data diperoleh melalui teknik membaca dan mencatat, dan dianalisis menggunakan teknik analisis konten. Hasil penelitian ini adalah sebagai berikut. Pertama, model penyampaian materi tata bahasa dalam BSE bahasa Indonesia terdiri atas dua, yaitu pendekatan deduktif dan induktif. Pendekatan deduktif digunakan pada materi fonologi, morfologi, sintaksis, dan semantik. Pendekatan induktif digunakan pada materi morfologi, sintaksis, dan semantik. Kedua, cakupan materi tata bahasa yang terdapat pada buku sekolah elektronik bahasa Indonesia jenjang SMP/MTs  terdiri atas materi fonologi, morfologi, sintaksis, dan semantik. Materi fonologi hanya terdiri atas satu submateri, yaitu lafal dan diftong. Morfologi dibagi menjadi lima submateri, yaitu afiksasi, reduplikasi, kata tugas, kelas kata, dan penggunaan kata. Sintaksis dibagi menjadi tiga submateri, yaitu klausa, kalimat, dan fungsi SPOKPel. Semantik dibagi menjadi dua submateri, yaitu jenis-jenis semantik dan perubahan dan pergeseran makna. Ketiga, materi fonologi, morfologi, sintaksis, dan semantik, pada Standar Kompetensi dan Kompetensi Dasar tertentu telah sesuai dengan Kurikulum KTSP.

Kata Kunci: buku ajar, buku sekolah elektronik (BSE), materi tata bahasa

 

AN ANALYSIS OF GRAMMAR MATERIALS

IN JUNIOR HIGH SCHOOL ELECTRONICS BOOKS (E-BOOKS)

 

ABSTRACT

This study aims to reveal the model of delivery of grammar materials, the scope of grammar materials, and the compatibility of grammar materials with Curriculum 2006 which known as KTSP in junior high school Bahasa Indonesia’s e-books. This study was a descriptive qualitative research. The data source was junior high school Bahasa Indonesia’s e-books. The data were obtained through reading and noting technique, and analysed using the content analysis. The result of this study is as follows. First, there are two models of delivery of grammar materials used in Bahasa Indonesia’s e-books. They are deductive and inductive approaches. The deductive approach is used in the delivery of phonology, morphology, syntax, and semantic materials. The inductive approach is used in the delivery of morphology, syntax, and semantic materials. Second, the grammar materials in junior high school Bahasa Indonesia’s e-books consist of phonology, morphology, syntax, and semantic materials. Phonology materials consist of only one sub material pronunciation and diphthong. Morphology materials consist of five sub-materials: affixation, reduplication, said task, class word, and use of the word. Syntax materials consist of three sub-materials: clause, sentence, and function of subject, predicate, object. Semantic materials consist of two sub-materials including semantic and meaning changes. Third, phonology, morphology, syntax, and semantic materials integrated in certain competency standards and primary competency are compatible with KTSP Curriculum.

Keywords: textbook, e-books, grammar materials


Full Text:

PDF

References


Alwi, H., Dardjowidjojo, S., Lapoliwa, H., & Moeljono, A.M.,. 2003. Tata Bahasa Baku Bahasa Indonesia. Jakarta: Pusat Bahasa dan Balai Pustaka. Edisi Ketiga.

Cox, Carole. 1998. Teaching Language Art: A Student and Respon Centered Classroom Third Edition. Amerika Serikat: Allyn & Bacon.

Jick, Todd D. 1979. Mixing Qualitative and Quantitative Methods: Triangulation in Action. Cornell University, Volume 24.

Sams, Lynn. 2003. How to Teach Grammar, Analytical Thinking, and Writing: A Method that Works. English Journal, High School Edition, Volume 9 Issue 3, pp 57-65.

Yamin, Martinis. 2008. Desain Pembelajaran Berbasis Satuan Pendidikan. Jakarta: Gaung Persada Press.




DOI: https://doi.org/10.21831/diksi.v25i2.18862

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Diksi



 

Jurnal Diksi is published by Faculty of Languages, Arts, and Culture, Universitas Negeri Yogyakarta. It is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Based on a work at http://journal.uny.ac.id/index.php/diksi

 

Our Journal has been Indexed by:

  

  

   

Diksi Journal is published by the Faculty of Languages, Arts, and Culture Universitas Negeri Yogyakarta in collaboration with Himpunan Sarjana Kesusasteraan Indonesia (HISKI)

Supervised by:


 
Translator
 
View My Stats