Pengembangan media pembelajaran tajwid berbasis aplikasi Android
Dewi Anggraeni, IAIN Pekalongan, Indonesia
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk: 1.) Menganalisis kebutuhan pengembangan aplikasi android pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam materi tajwid; 2.) Mendesain aplikasi android pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam materi tajwid; 3.) Menganalisis pengembangan aplikasi android pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam materi tajwid; 4.) Menganalisis implementasi aplikasi android pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam materi tajwid; dan 5.) Menganalisis evaluasi aplikasi android pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam materi tajwid. Model penelitian dan pengembangan yang digunakan yaitu model pengembangan ADDIE. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa berdasarkan analisis kebutuhan peserta didik, kurikulum, materi dan media, desain media berdasarkan pada penyesuaian dengan karakteristik peserta didik dan berdasarkan pada materi yang dipelajari, pengembangan media berdasarkan pada uji validitas yang dilakukan dengan ahli media dan ahli materi, implementasi berdasarkan uji coba terhadap guru dan peserta didik, evaluasi berdasarkan pada evaluasi formatif dan sumatif menunjukkan bahwa penggunaan media pembelajaran tajwid berbasis aplikasi android sangat layak digunakan sebagai media pendukung pada pembelajaran PAI materi tajwid.
Development of Tajwid learning media based on Android application
Abstract
This study aims to: 1.) Analyze the needs of developing android applications on Islamic Religious Education subjects recitation; 2.) Designing android applications on Islamic Religious Education subjects recitation; 3.) Analyzing the development of android applications on Islamic Religious Education subjects Tajweed; 4.) Analyze the implementation of Android applications on Islamic Religious Education subjects Tajweed material; and 5.) Analyze the evaluation of Android applications on Islamic Religious Education subjects Tajweed material. The research and development model used is the ADDIE development model. The results of this study indicate that based on the analysis of student needs, curriculum, materials, and media, media design is based on adjustments to the characteristics of students and based on the material being studied, media development is based on validity tests conducted with media experts and material experts, implementation is based on trials on teachers and students, evaluation based on formative and summative evaluations shows that the use of Tajweed learning media based on Android applications is very feasible to be used as a supporting medium in the learning of Tajweed Tajweed material.
Keywords
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.21831/jitp.v8i1.32661
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Hilyatun Nadawiyyah, Dewi Anggraeni
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Our journal indexed by:
View Journal Statistics