Student Responses to Online Learning of Indonesian Language Subjects Based on LMS Moodle
Laili Etika Rahmawati, Universitas Muhammadiyah Surakarta, Indonesia
Abstract
This study aims to describe students' responses to online learning of Indonesian language subjects based on Moodle LMS at SMP Negeri 17 Surakarta. The research approach used is descriptive qualitative research. The subject and object of the study focused on seventh grade students of SMP Negeri 17 Surakarta and Indonesian language teachers. The data collection technique in this study was through interview techniques by distributing questionnaires through Google Forms and literature studies. Data analysis techniques used interactive analysis techniques consisting of data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The validity of the data was tested using data triangulation techniques and data sources. The results of this study indicate that the students' responses to online learning in Indonesian subjects showed a positive response. The questionnaire shows that students feel happy in online learning using the LMS Moodle for Indonesian subjects. The delivery of the subject matter is very easy to understand because the teacher uses animated videos and video teaching materials. The obstacles experienced during the learning process were handled well by the school's IT team and subject teachers who were very responsive.
Respon Siswa terhadap Pembelajaran Daring Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Berbasis LMS Moodle
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan respons siswa terhadap pembelajaran daring mata pelajaran Bahasa Indonesia berbasis LMS Moodle di SMP Negeri 17 Surakarta. Metode penelitian dilakukan melalui survey pendapat dari siswa menggunakan google form. subjek dan objek penelitian berfokus terhadap siswa kelas VII SMP Negeri 17 Surakarta dan guru Bahasa Indonesia. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini melalui teknik wawancara dengan menyebarkan kuesioner melalui Google Form dan studi pustaka. Teknik analisis data menggunakan teknik analisis interaktif yang terdiri dari reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Uji keabsahan data dilakukan dengan teknik triangulasi data dan sumber data. Hasil penelitian ini yaitu respons siswa terhadap pembelajaran daring mata pelajaran Bahasa Indonesia menunjukkan respons yang positif. Kuesioner menunjukkan, siswa merasa senang dalam pembelajaran daring menggunakan LMS Moodle untuk mata pelajaran Bahasa Indonesia penyampaian materi pelajaran sangat mudah untuk dipahami karena guru menggunakan video animasi dan video bahan ajar. Kendala yang dialami ketika proses pembelajaran pun ditangani dengan baik oleh tim IT sekolah serta guru mata pelajaran yang sangat responsive.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alfina, O. (2020). Penerapan lms-google classroom dalam pembelajaran daring selama pandemi covid-19. Majalah Ilmiah Methoda, 10(4), 38–46.
Ali, W. (2020). Online and remote learning in higher education institutes: A necessity in light of covid-19 pandemic. Canadian Center of Science and Education, 10(3), 16–25. https://doi.org/10.5539/hes.v10n3p16.
Amna, E. (2017). Kedudukan motivasi siswa dalam pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172–182.
Anhusadar, L. O. (2020). Persepsi mahasiswa piaud terhadap kuliah online di masa pandemi. Journal of Islamic Early Childhood Education, 3(1), 44–58.
Asmuni. (2020). Problematika pembelajaran daring di masa pandemi covid-19 dan solusi pemecahannya. Jurnal Paedagogy, 7(4), 281–288.
Cahyani, A., Listiana, I. D., & Larasati, S. P. D. (2020). Motivasi belajar siswa sma pada daring di masa pandemi covid-19. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 3(01), 123–140. https://doi.org/10.37542/iq.v3i01.57.
Caliskan, S., Suzek, S., & Ozcan, D. (2018). Determining student satisfaction in distance education courses. Procedia Computer Science, 120, 529–538. https://doi.org/10.1016/j.procs.2017.11.275.
Cho, H. J., Melloch, M. R., & Levesque-Bristol, C. (2021). Enhanced student perceptions of learning and performance using concept-point-recovery teaching sessions: A mixed-method approach. International Journal of STEM Education, 8(1), 1–17. https://doi.org/10.1186/s40594-021-00276-1.
Fatmawati, S. (2019). Efektivitas forum diskusi pada e-learning berbasis moodle untuk meningkatkan partisipasi belajar. Refleksi Educate: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(2), 211–216. http://jurnal.umk.ac.id/index.php/RE.
Febrilia, B. R. A., Nissa, I. C., Pujilestari, & Setyawati, D. U. (2020). Analisis keterlibatan dan respon mahasiswa dalam pembelajaran daring menggunakan google classroom di masa pandemi covid-19. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 6(2), 175–184.
Imania, K. A., & Bariah, S. K. (2019). Rancangan pengembangan instrumen penilaian pembelajaran berbasis daring. Jurnal Petik, 5(1), 31–47. https://doi.org/10.31980/jpetik.v5i1.445.
Kim, H. J., Hong, A. J., & Song, H. D. (2019). The roles of academic engagement and digital readiness in students’ achievements in university e-learning environments. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(1), 1–18. https://doi.org/10.1186/s41239-019-0152-3.
Kurtanto, E. (2017). Keefektifan model pembelajaran daring dalam perkuliahan bahasa Indonesia di perguruan tinggi. Journal Indonesian Language Education and Literature, 3(1), 150. http://www.syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/jeill/%0APEMBELAJARAN.
Kusmaryono, H., & Setyawati, R. (2013). Penerapan inquiry based learning untuk mengetahui respon belajar siswa pada materi konsep dan pengelolaan koperasi. Dinamika Pendidikan, 8(2), 133–145. https://doi.org/10.15294/dp.v8i2.3369.
Mulyana, M., Rainanto, B. H., Astrini, D., & Puspitasari, R. (2020). Persepsi mahasiswa atas penggunaan aplikasi perkuliahan daring saat wabah covid-19. JAS-PT (Jurnal Analisis Sistem Pendidikan Tinggi Indonesia), 4(1), 47. https://doi.org/10.36339/jaspt.v4i1.301.
Mulyono, w. D. (2020). Respons mahasiswa terhadap pembelajaran daring pada masa pandemi covid-19. Jurnal STEAM, 2(1), 23-30.
Mustofa, M., Muhammad, C., & Sayekti, L. (2019). Formulasi model perkuliahan daring sebagai upaya menekan disparitas kualitas perguruan tinggi. Walisongo Journal of Information Technology, 1(2), 151–160.
Munir. (2012). Kurikulum berbasis teknologi informasi dan komunikasi. Bandung: Alfabeta.
Ningsih, S. (2020). Persepsi mahasiswa terhadap pembelajaran daring pada masa pandemi covid-19. JINOTEP (Jurnal Inovasi dan Teknologi Pembelajaran): Kajian dan Riset dalam Teknologi Pembelajaran, 7(2), 124–132. https://doi.org/10.17977/um031v7i22020p124.
Nurhayati, N., Nurhasanah, N., & Abdullah, D. (2016). Dinamika motivasi belajar pada siswa mandiri di smpn 10 Banda Aceh. Jurnal IImiah Mahasiswa Bimbingan Konseling, 4(4), 73–79.
Oktavian, R., & Aldya, R. F. (2020). Efektivitas pembelajaran daring terintegrasi di era pendidikan 4.0. Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 20(2), 129–135. https://doi.org/10.30651/didaktis.v20i2.4763.
Padli, F., & Rusdi, R. (2020). Respons siswa dalam pembelajaran online selama pandemi. Social Landscape Journal,1(3), 1-7.
Purniawan, & Sumarni, W. (2020). Analisis respon siswa pada pembelajaran daring di masa pandemi covid 19. Seminar Nasional Pascasarjana UNNES, 784–789.
Purwaningsih, A. Y., & Herwin, H. (2020). Pengaruh regulasi diri dan kedisiplinan terhadap kemandirian belajar siswa di sekolah dasar. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 13(1), 22-30. https://doi.org/10.21831/jpipfip.v13i1.29662.
Putri, L. A., & Dewi, P. S. (2020). Media pembelajaran menggunakan video atraktif pada materi garis singgung lingkaran. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 32. https://doi.org/10.33365/jm.v2i1.568.
Putri, L. A., & Dewi, P. S. (2020). Media pembelajaran menggunakan video atraktif pada materi garis singgung lingkaran. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 32. https://doi.org/10.33365/jm.v2i1.568.
Rahmasari & Rismiati. (2013). E-Learning pembelajaran jarak jauh untuk sma. Bandung: Yrama Widya.
Rusman, A, A., & Nasution, F. (2020). Deskripsi kebahagiaan belajar mahasiswa bki pada masa pandemi covid-19. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 12(01), 53–59.
Sobron, A. N., Bayu, R., & Meidawati. (2019). Persepsi siswa dalam studi pengaruh daring learning terhadap minat belajar siswa. Jurnal Pendidikan Islam dan Multikulturalisme, 1(2), 30–38.
Spencer, D., & Temple, T. (2021). Examining students’ online course perceptions and comparing student performance outcomes in online and face-to-face classrooms. Online Learning Journal, 25(2), 233–261.
Triluqman, H., & Sukirman. (2009). Pengembangan sistem pembelajaran online berbasis moodle di jurusan kurikulum dan teknologi pendidikan universitas negeri Semarang. Lembaran Ilmu Kependidikan, 38(1), 27–34.
Widiyono, A. (2021). Pengaruh penggunaan lms dan aplikasi telegram terhadap aktivitas belajar. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 14(1), 91-101.
Yot-Domínguez, C., & Marcelo, C. (2017). University students’ self-regulated learning using digital technologies. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 14(1), 1–18. https://doi.org/10.1186/s41239-017-0076-8.
Yu, Z. (2021). The effects of gender, educational level, and personality on online learning outcomes during the covid-19 pandemic. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 18(1), 1–17. https://doi.org/10.1186/s41239-021-00252-3.
DOI: https://doi.org/10.21831/jpipfip.v14i2.40149
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Supervised by:
Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan has been indexed by: