Development of media animated video to improve learning outcomes of Sunda siger bridal makeup
Marnala Tobing, Universitas Negeri Medan, Indonesia
Astrid Sitompul, Universitas Negeri Medan, Indonesia
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agustini, K., & Ngarti, J. G. (2020). Pengembangan video pembelajaran untuk meningkatkan motivasi belajar siswa menggunakan model R&D. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 62–78. https://doi.org/10.23887/jipp.v4i1.18403
Borg, W. R., & Gall, M. D. (1983). Educational research : An introduction (4th ed.). Longman.
Desiana, F. I., & Dienaputra, R. D. (2019). Akulturasi budaya Sunda dan Jepang melalui penggunaan Igari Look dalam tata rias Sunda siger. Patanjala : Jurnal Penelitian Sejarah Dan Budaya, 11(1), 149–164. https://doi.org/10.30959/patanjala.v11i1.399
Farista, R., & Ali, I. (2018). Pengembangan video pembelajaran. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo. http://eprints.umsida.ac.id/id/eprint/1267
Hamdani, H. (2017). Strategi belajar mengajar. Pustaka Setia.
John-Leader, F., Van Beurden, E., Barnett, L., Hughes, K., Newman, B., Sternberg, J., & Dietrich, U. (2008). Multimedia campaign on a shoestring: promoting ‘stay active – stay independent’ among seniors. Health Promotion Journal of Australia, 19(1), 22–28. https://doi.org/10.1071/HE08022
Khoerunnisa, P., & Aqwal, S. M. (2020). Analisis model-model pembelajaran. FONDATIA, 4(1), 1–27. https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i1.441
Kurniawan, D., Kuswandi, D., & Husna, A. (2018). Pengembangan media video pembelajaran pada mata pelajaran IPA tentang sifat dan perubahan wujud benda kelas IV SDN Merjosari 5 Malang. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran) Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 4(2), 119–125. https://doi.org/10.17977/um031v4i22018p119
Kusuma, D. H., Wahyuni, S., & Noviani, L. (2015). Pengembangan media pembelajaran video tutorial untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran pemasaran online di SMK Negeri 3 Surakarta. Bise : Jurnal Pendidikan Bisnis Dan Ekonomi, 1(1). https://doi.org/10.20961/bise.v1i1.19930
Nurharini, A., & Yuyarti, Y. (2017). Development of learning media of animation video as learning sources of cultural and craft arts. Proceedings of the 9th International Conference for Science Educators and Teachers (ICSET 2017), 599–605. https://doi.org/10.2991/icset-17.2017.99
Pangesti, C. R. N., & Sabardila, A. (2020). Mahkota siger sebagai sarana akulturasi tata rias Jawa dan Sunda: Kajian budaya. ETNOREFLIKA: Jurnal Sosial Dan Budaya, 9(3), 253–266. https://doi.org/10.33772/etnoreflika.v9i3.897
Patel, D., Hawkins, J., Chehab, L. Z., Martin-Tuite, P., Feler, J., Tan, A., Alpers, B. S., Pink, S., Wang, J., Freise, J., Kim, P., Peabody, C., Bowditch, J., Williams, E. R., & Sammann, A. (2020). Developing virtual reality trauma training experiences using 360-degree video: tutorial. Journal of Medical Internet Research, 22(12), e22420. https://doi.org/10.2196/22420
Pratama, R. A., Ulfa, S., & Kuswandi, D. (2017). Pemanfaatan video pembelajaran pada matapelajaran IPS di sekolah menengah. Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran Dan Pendidikan Dasar 2017, 80–87. https://pasca.um.ac.id/conferences/index.php/sntepnpdas/article/view/847
Rasyid, M., Azis, A. A., & Saleh, A. R. (2016). Pengembangan media pembelajaran berbasis multimedia dalam konsep sistem indera pada siswa kelas XI SMA. Jurnal Pendidikan Biologi, 7(2), 69–80. https://doi.org/10.17977/um052v7i2p69-80
Sari, R. M., Gafari, M. O. F., & Sumarsih, S. (2017). The development of writing learning media in audio visual based on explanatory text at the students of class XI MAN 2 Model Medan, Indonesia. International Journal of Education, Learning and Development, 5(10), 48–63. https://www.eajournals.org/journals/international-journal-of-education-learning-and-development-ijeld/vol-5-issue10-november-2017/development-writing-learning-media-audio-visual-based-explanatory-text-students-class-xi-man-2-model-medan-indonesia/
Sari, S. L., Widyanto, A., & Kamal, S. (2017). Pengembangan media pembelajaran berbasis video animasi dalam smartphone pada materi sistem kekebalan tubuh manusia untuk siswa kelas XI di SMA Negeri 5 Banda Aceh. Prosiding Seminar Nasional Biologi, Teknologi Dan Kependidikan, 5(1), 476–485. https://doi.org/10.22373/pbio.v5i1.2190
Setyowati, E., & Fida, S. (2021). E-learning development through the animated video tutorial media to improve the outcomes of beauty basic learning. Proceedings of the 2nd Vocational Education International Conference, VEIC 2020, 27th August 2020, Semarang, Indonesia. https://doi.org/10.4108/eai.27-8-2020.2305809
Sugiyono, S. (2017). Metode penelitian dan pengembangan untuk bidang pendidikan, manajemen, sosial, teknik: Research and development/R&D. Alfabeta.
Tasmalina, T., & Prabowo, P. (2018). Pengaruh media video pembelajaran terhadap hasil belajar siswa pada sub materi spermatophyta di SMA Swasta Nurul Amaliyah Tanjung Morawa Tahun Pembelajaran 2015/2016. Best Journal (Biology Education, Sains and Technology), 1(1), 14–20. https://doi.org/10.30743/best.v1i1.621
Yusuf, M. M., Amin, M., & Nugrahaningsih, N. (2017). Developing of instructional media-based animation video on enzyme and metabolism material in senior high school. JPBI (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 3(3), 254–257. https://doi.org/10.22219/jpbi.v3i3.4744
DOI: https://doi.org/10.21831/jpv.v13i1.52322
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Our journal indexed by: