KEEFEKTIFAN METODE PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TAI DALAM PEMBELAJARAN MEMBACA PEMAHAMAN UNTUK MENEMUKAN GAGASAN UTAMA

Effy Zuliani Hadi, SMPN 2 Gedangsari Gunungkidul, Indonesia
Haryadi Haryadi, , Indonesia

Abstract


Penelitian ini bertujuan  untuk mengetahui: (1) keefektifan metode pembelajaran Kooperatif tipe TAI; (2) perbedaan keefektifan metode Kooperatif tipe TAI dan metode konvensional; (3) metode pembelajaran yang lebih efektif antara metode Kooperatif tipe TAI dan metode konvensional dalam pembelajaran membaca pemahaman untuk menemukan gagasan utama. Penelitian ini merupakan eksperimen semu dengan desain pretest-posttest nonequivalent control group. Populasi penelitian adalah siswa kelas VII SMP Negeri 2 Gedangsari Gunungkidul. Sampel penelitian adalah siswa kelas VIIA dan VIID  yang dipilih secara acak. Analisis data menggunakan teknik uji-t dengan taraf signifikansi 0,05 dan untuk menunjukkan keefektifan metode digunakan uji-t nilai gain score. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) metode Kooperatif tipe TAI efektif (sig.(p) = 0,00<0,05); (2) terdapat perbedaan keefektifan yang signifikan antara metode konvensional dengan metode Kooperatif tipe TAI (sig. (p) = 0,01<0,05); (3) metode Kooperatif tipe TAI lebih efektif dibandingkan metode konvensional dalam pembelajaran membaca pemahaman untuk menemukan gagasan utama tetapi tidak signifikan (sig.(p) = 0,07>0,05).

Kata Kunci: Team-Assisted Individualization (TAI), membaca pemahaman, gagasan utama

 

THE EFFECTIVENESS OF COOPERATIVE TEACHING METHOD OF THE TAI TYPE IN TEACHING READING COMPREHENSION  TO FIND THE MAIN IDEA

 

ABSTRACT

The study is aimed at finding out: (1) the effectiveness of the Cooperative Method of the TAI type; (2) the differences of the effectiveness of  the Cooperative Method of the TAI type and the conventional method; (3) the more effective teaching method between the Cooperative  Method of the TAI type  and  the conventional method in teaching  reading comprehension to find the main idea. The research was quasi-experimental with the nonequivalent pretest-posttest control group design. The research population was grade VII students of SMPN 2 Gedangsari Gunungkidul. A sample of VII-A and VII-D students was established randomly. The data analysis was conducted using the t-test. The score difference was significant at 0.05, and the t-test gain score was used to show the effectiveness of the method. The results of the study show that (1) the Cooperative Method of the TAI type is effective (sig (p) = 0.00<0.05); (2) there is a significant difference between the conventional method and the Cooperative Method of the TAI type (sig (p) 0.01 <0.05); (3) teaching  reading comprehension to find the main idea using  the Cooperative method  of the TAI type is more effective than that using the conventional method but not significant (sig.(p) = 0,07>0,05).

Keywords: Team-Assisted Individualization (TAI), reading comprehension, main idea


Full Text:

PDF

References


Daryanto & Rahardjo, M. 2012. Model pembelajaran inovatif. Yogyakarta: Gava Media.

Gall, M.D., Gall, J. P., & Borg, W. R., &. 2007. Educational research: an introduction. Boston: Pearson Education, Inc.

Gillies, R. M. 2007. Cooperatif learning: Integrating theori and practice. Los Angeles: Sage Publications.

Isjoni & Ismail, M. A. (Eds.). 2008. Model-model pembelajaran mutakhir. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Mardapi, Dj. 2008. Teknik penyusunan instrument tes dan nontes. Yogyakarta: Mitra Cendikia Offset.

Meltzer, D. E. 2002. The relationship beetwen mathemathic preparation and conceptual learning gain in physics: a passible “hidden variable” in diagnostic pretest scores. American Journal of Physics 70, 1259-1267.

Northall, N. Februari 2011. Reading outside the EAP classroom. Humanising Languag Teaching. Major Articles. Diambil pada tanggal 8 April 2014 dari http://www.doaj.org.

Suryaman, M. 2013, Mei. Mata pelajaran Bahasa Indonesia dalam kebijakan kurikulum 2013. Makalah disajikan pada Seminar Nasional Peran Guru Bahasa Indonesia untuk Mengoptimalkan Potensi Peserta Didik dalam Kurikulum 2013 di Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan UNISSULA Semarang.

Utomo, Y. S. 2013. PISA (Program for International Student Assessment). Diambil pada tanggal 26 April 2013 pukul 10.22 dari http://litbang.kemdikbud.go.id/index.php/survei-internasional-pisa.

Wiersma, W. 1986. Research methods in education: an introduction. Boston: Allyn and Bacon, Inc.




DOI: https://doi.org/10.21831/diksi.v25i2.16011

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Diksi



 

Jurnal Diksi is published by Faculty of Languages, Arts, and Culture, Universitas Negeri Yogyakarta. It is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Based on a work at http://journal.uny.ac.id/index.php/diksi

 

Our Journal has been Indexed by:

  

  

   

Diksi Journal is published by the Faculty of Languages, Arts, and Culture Universitas Negeri Yogyakarta in collaboration with Himpunan Sarjana Kesusasteraan Indonesia (HISKI)

Supervised by:


 
Translator
 
View My Stats