Pengembangan multimedia pembelajaran interaktif menggunakan teknik dinamis pada mata pelajaran produktif teknik komputer dan jaringan untuk siswa SMK kelas X

Oktavia Hardiyantari, Prodi Pendidikan Teknologi Informasi Fakultas Pendidikan Universitas Teknologi Yogyakarta, Indonesia

Abstract


Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan produk multimedia pembelajaran interaktif menggunakan teknik dinamis pada mata pelajaran produktif teknik komputer dan jaringan untuk siswa SMK kelas X serta mengetahui tingkat kelayakan dan efektifitas produk multimedia pembelajaran yang dikembangkan. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan atau Research & Development (R&D) diadaptasi dari model pengembangan multimedia for learningdari Alessi and Trollip yang terdiri dari perencanaan, desain, dan pengembangan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa produk yang dikembangkan layak digunakan sebagai alat bantu pembelajaran. Hasil uji coba pada siswa memperoleh nilai rata-rata 4,34 dengan kategori sangat baik, dengan rincian pada aspek materi memiliki rata-rata 4,33 (sangat baik) dan aspek media memiliki ratarata 4,35 (sangat baik). Peningkatan skor (gain score) rata-rata seluruh siswa dari hasil  pretes dan postes sebesar 0,71 (N-gain > 0,70), hal ini menunjukan bahwa efektivitas pengembangan produk termasuk kategori tinggi.

Kata kunci: pengembangan media, pembelajaran teknik komputer dan jaringan

 

MULTIMEDIA DEVELOPMENT OF INTERACTIVE LEARNING USING

DYNAMIC TECHIC IN PRODUCTIVE COMPUTER ENGINEERING AND NETWORKS SUBJECTS FOR CLASS X VOCATIONAL SCHOOL STUDENTS

Abstract

This research aims to produce multimedia interactive learning using dynamic techic in Productive Computer Engineering and Networks Subjects for Class X Vocational school students, determine the feasibility level and the effectiveness of the multimedia learning which was developed. This study is a research & development (R & D) which was adapted from the multimedia for learning development model from Alessi and Trollip that consists of planning, design, and development. The results of this research are the product which is developed is feasible to be used as a learning tools. The students test result obtain average score 4.34 with very good category. In details, on the material aspect has average score 4.33 (very good) and media aspect has average score 4.35 (very good), (3) the gain score for all students from pre-test and post-test result obtain average score 0,71 (N-gain ≥ 0,7), it means that the effectiviness of the product development gets a high category.

Keywords: multimedia development, computer engineering and networks learning


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.21831/jitp.v4i1.13372

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Oktavia Hardiyantari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Our journal indexed by:

       

View Journal Statistics