Development of electronic handouts for class X high school ecosystem materials for online learning
Ervan Johan Wicaksana, Universitas Jambi, Indonesia
Jodion Siburian, Universitas Jambi, Indonesia
Abstract
Keywords
Full Text:
FULLTEXT PDFReferences
Arikunto, S. (2009). Evaluasi Program Pendidikan. Bumi Aksara.
Arora, K. A., & Srinivasan, R. (2020). Impact of Pandemic COVID-19 on the teaching-learning process: a study of higher education teachers. Indian Journal of Management, 4(13). 43-56 http://dx.doi.org/10.17010/pijom/2020/v13i4/151825
Arywiantari, D., Agung, G., & Tastra, Dewa, K. (2015). Pengembangan Multimedia Interaktif Model 4D Pada Pembelajaran IPA di SMP Negeri 3 Singaraja. E-Journal Edutech Universitas Penddikan Ganesha Jurusan Teknologi Pendidikan, 3(1), 1–11.
Astra, I, M., Susanti, D., & Novriansyah, A. (2019). Development of e-handout material physics based android for improvement learning outcomes senior high school student. Journal of Physich: Conference Series, 1318 1–7. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1318/1/012068
Colliot, T., & Jamet, É. (2018). Understanding the effects of a teacher video on learning from a multimedia document: an eye-tracking study. Educational Technology Research and Development, 66(6), 1415-1433. https://doi.org/10.1007/s11423-018-9594-x
Damayanti, I., & Ishafit. (2020). Guided inquiry-based e-handout development using seasons and ecliptic simulator understanding of seasons concept. Kasuari: Physics Education Journal (KPEJ) Universitas Papua, 3(2), 110–117. https://doi.org/10.37891/kpej.v3i2.150
Destiana, E. (2020). Pengembangan e-handout Spermatophyta dengan Model KVISOFT terintegrasi Islam pada kelas lintas minat MAN Kendal. Thesis: Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.
Faradilla, S, P., & Aimah, S. (2018). Analisis penggunaan media pembelajaran untuk meningkatkan minat belajar siswa di SMA N 15 Semarang. Prosiding Seminar Nasional Mahasiswa Unimus, 1, 508–512.
Fitriani, F., Zaini, M., & Kaspul, K. (2021). Kualitas LKPD elektronik konsep ekosistem jenjang sma berbasis keterampilan berpikir kritis. AL-TARBIYAH: Jurnal Pendidikan (The Educational Journal), 31(2). 131-138 http://dx.doi.org/10.24235/ath.v31i2.9255
Fazlina, S., & Sumarmin, R. (2019). Pengembangan handout dengan tampilan majalah yang dilengkapin peta konsep tentang interaksi makhluk hidup dan lingkungannya untuk peserta didik kelas VII SMP. Bioeducation Journal, 3(1), 73–82.
Garris, Pelangi. (2020). Pemanfaatan aplikasi canva sebagai media pembelajaran bahasa dan sastra indonesia jenjang SMA/MA. Jurnal Sasindo Unpam, 8(2), 79–96.
Jepri, Ahmad, H., & Reskiah. (2022). Efektivitas alat peraga logika terhadap hasil belajar matematika peserta didik kelas X SMK Negeri 01. Journal Peqguruang: Conference Series, 4(1), 317–324. http://dx.doi.org/10.35329/jp.v4i1.2490
Kemit, M. (2021). Peningkatan minat belajar dan keaktifan siswa kelas VIII-SMP Negeri Sei Bingai melalui penerapam media Google Classroom dan Whatsapp Selama Covid-19 Tahun Pelajaran 2020-2021. Jurnal At-Tijarah, 2(22), 72–83.
Mukti, I. N. C., & Nurcahyo, H. (2017). Pengembangan media pembelajaran biologi berbantuan komputer untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 3(2), 137–149. https://doi.org/10.21831/jipi.v3i2.7644
Najuah. (2020). Modul Elektronik: Prosedur Penyusunan dan Aplikasinya. Yayasan Kita Menulis.
Nursanti, Adriadi, A., & Yunita, A. (2021). Pemanfaatan tumbuhan pangan pada masyarakat sekitar Cagar Alam Hutan Bakau Pantai Timur (CAHBPT) Kecamatan Mendahara Kabupaten Tanjung Jabung Timur Provinsi Jambi. Jurnal Silva Tropika, 5(1), 321–327.
Pratama, D. P. A., & Sakti, N. C. (2020). Pengembangan media pembelajaran handout digital berbasis android pada materi APBN dan APBD Kelas XI IPS. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 1(1), 43–53. https://doi.org/10.23887/jjpe.v12i1.25327
Putri, Yuriska, N. (2020). Handout digital pada masa pandemi dalam pembelajaran kimia. Journal Chemistry Education Review, 4(2). 86-93. https://doi.org/10.26858/cer.v4i2.19990
Putria, H., Maula, Luthfi, H., & Uswatun, Din, A. (2020). Analisis proses pembelajaran dalam jaringan (daring) masa pandemi covid-19 pada guru sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 861–872. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.460
Santhalia, P. W., & Sampebatu, E. C. (2020). Pengembangan multimedia interaktif fisika untuk meningkatkan pemahaman konsep fisika siswa pada era pendemi covid-19. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 6(2), 165–175. http://dx.doi.org/10.21831/jipi.v6i2.31985
Setyosari, P. (2016). Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. Kencana.
Setya, W., & Zakwandi, R. (2019). Development of android-based media on the point of glass and lens. Journal of Physics: Conference Series 1402. IOP Publishing. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1402/4/044103
Supriyati, Y., Permana, H., & Efitayani, C. (2019, December). Pengembangan e-handout pada materi gerak harmonik sederhana untuk peserta didik dengan gaya belajar kinestetik. In Prosiding Seminar Nasional Fisika, 8.
Susilawati, E., Margareta, R., & Ridlo, S. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran ekologi SMA dengan strategi outdoor learning. USEJ - Unnes Science Education Journal, 5(1), 1091–1097. https://doi.org/10.15294/usej.v5i1.9568
Trianto. (2010). Mengembangkan Model Pembelajaran Tematik. PT Prestasi Pustaka.
Wuryanti, U., & Kartowagiran, B. (2016). Pengembangan media video animasi untuk meningkatkan motivasi belajar dan karakter kerja siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, VI(2), 232–235. http://dx.doi.org/10.21831/jpk.v6i2.12055
Yuliani, M. (2020). Pembelajaran Daring Untuk Pendidikan: Teori dan Penerapan. Yayasan Kita Menulis
DOI: https://doi.org/10.21831/jipi.v8i2.46536
Refbacks
Copyright (c) 2022 Jurnal Inovasi Pendidikan IPA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Inovasi Pendidikan IPA indexed by:
Jurnal Inovasi Pendidikan IPA by http://journal.uny.ac.id/index.php/jipi/index is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
All rights reserved. p-ISSN: 2406-9205 | e-ISSN: 2477-4820
View My Stats