Effect of Guided Inquiry Model by PhET Simulations Worksheet on Science Process Skills and Mastery of Concepts
D. Setyawarno, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia
D. Rosana, Universitas Negeri Yogyakarta, Indonesia
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amala, I.A., Indrawati, & Wicaksono, I. (2020). Efektivitas Aplikasi PhET Disertai LKS Materi Gerak dan Gaya untuk Pembelajaran IPA di SMP. Edufisika: Jurnal Pendidikan Fisika, 5(02), 85-91. Retrieved from https://online-journal.unja.ac.id/EDP/article/view/9960.
Arikunto, S. (2013). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 2. Jakarta: Bumi Aksara.
Hamiyah, Nur. (2014). Strategi Belajar Mengajar di Kelas. Jakarta: Prestasi Pustakarya.
Irawan, C.D.R. & Yuliaritiningsih, M.S. (2017). Pengaruh Pendekatan Saintifik (Scientific Approach) Terhadap Peningkatan Keterampilan Proses Sains Siswa. Antologi UPI, 5(1), 315-325. Retrieved from https://media.neliti.com/media/publications/240727-the-influence-of-scientific-approach-on-82177987.pdf.
Jehadan, H., Nur, M., & Supardi, Z.A.I. (2020). The Development of Physics Guided Inquiry Learning Package To Facilitate The Science Process Skills Of Senior High School. International Journal for Educational and Vocational Studies, 2(10), 847-852.
Kemendikbud. (2018). Permendikbud No. 35 Tahun 2018 tentang Kurikulum 2013 Sekolah Menengah Pertama/Madrasah Tsanawiyah. Retrieved from https://jdih.kemdikbud.go.id/.
Perkins, K. (2020). Transforming STEM learning at scale: PhET interactive simulations. Childhood Education, 96(4), 42-49. Retrieved from https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00094056.2020.1796451.
Permana, N.D. (2019). Evaluasi dalam Pembelajaran IPA. Riau: Cahaya Firdaus.
Prastowo, A. (2015). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.
Putri, A. N., Serevina, V., & Budi, A. S. (2019). Lembar Kerja Elektronik Peserta Didik Dilengkapi Simulasi Phet Berbasis Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Fisika pada Siswa SMA. Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal), 8 ( SNF2019-PE), 135-142. Retrieved from https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/prosidingsnf/article/view/13466.
Salsabillah, S., Sudarti, S., & Supeno, S. (2018). Analisis Penguasaan Konsep-Konsep Fisika Pokok Bahasan Gelombang Elektromagnetik pada Siswa Kelas XII SMA. FKIP e-PROCEEDING, 3(1), 259-267. Retrieved from https://jurnal.unej.ac.id/index.php/fkip-epro/article/view/7418.
Saprudin, S., Ahlak, I., Salim, A., Haerullah, A. H., Hamid, F., & Rahman, N. A. (2022). Pengembangan e-Modul Interaktif Getaran dan Gelombang (eMIGG) untuk Pembelajaran IPA di SMP. Jurnal Pendidikan MIPA, 12(1), 97-106. Retrieved from https://ejournal.tsb.ac.id/index.php/jpm/article/view/549.
Shoimin, Aris. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
-----------. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Tawil, M. & Liliasari. (2014). Berpikir Kompleks dan Implementasinya dalam Pembelajaran IPA. Makassar: UNM.
Turiman, P., Omar, J., Daud, A. M., & Osman, K. (2012). Fostering the 21st century skills through scientific literacy and science process skills. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 59, 110-116. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042812036944.
Wati, A., Susilo, H., & Sutopo, S. (2018). Pengaruh Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan Jurnal Belajar terhadap Penguasaan Konsep IPA Siswa. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(1), 129-133. Retrieved from http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/10411.
Widia, W., Sarnita, F., Fathurrahmaniah, F., & Atmaja, J. P. (2020). Penggunaan strategi mind mapping untuk meningkatkan penguasaan konsep siswa. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 6(2), 467-473. Retrieved from https://ejournal.mandalanursa.org/index.php/JIME/article/view/1459.
Widyawati, T. Adnyana, P.B. & Warpala, I.W.S. (2019). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Pertanyaan Terhadap Pemahaman Konsep IPA dan Keterampilan Proses Sains dalam Materi Interaksi Makhluk Hidup dengan Lingkungannya Di Kelas VII di SMP Negeri 3 Banjar. Jurnal Pendidikan Biologi Undiksha, 6(2), 83-92. Retrieved from https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPB/article/view/21926.
Wieman, C. E., Adams, W. K., Loeblein, P., & Perkins, K. K. (2010). Teaching physics using PhET simulations. The Physics Teacher, 48(4), 225-227. Retrieved from https://phet.colorado.edu/publications/Teaching_physics_using_PhET_TPT.pdf.
Winarni, E.W. (2018). Teori dan Praktik Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Research and Development (R&D). Jakarta: Bumi Aksara.
Yuberti & Antomi, S. (2017). Pengantar Metodologi Penelitian Pendidikan Matematika dan Sains. Bandar Lampung: CV Anugerah Utama Raharja.
DOI: https://doi.org/10.21831/jser.v7i2.63953
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://journal.uny.ac.id/index.php/jser/index
Accepted and published papers will be freely accessed in this website and the following abstracting & indexing databases:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.